اجسام چند وجهی کاربردهای زیـادی دارند کـه مـی‌توان بـه جنبه‌های زیبایی و یـا استفاده از آن بـه عنوان چراغ‌های زیبا اشاره کرد کـه با عبور نور از داخل سه‌رنگ بـه کار رفته درون این اجسام و یـا ترکیب آنـها شاهد جلوه‌ای منحصر بـه فرد خواهیم بود.

رنگ‌های بـه کار رفته درون این اجسام شامل سه رنگ اصلی cyan (فیروزه‌ای)، ساخت گل با طلق magenta (ارغوانی) و yellow(زرد) هست که گاها با اضافه شدن رنگ black یـا سیـاه درون صنعت چاپ کاربرد زیـادی دارد. ساخت گل با طلق اجسام چندوجهی مـی‌توانند دارای اشکال ساده یـا پیچیده باشند کـه قطعا ساختار و معماری آنـها متفاوت خواهد بود.

در این مطلب مـی‌خواهیم ساخت نمون‌هایی ساده از این اجسام زیبای تزئینی را آموزش دهیم. ساخت گل با طلق با ما درون کاردستی همراه باشید.

لوازم مورد نیـاز:

–         یک تکه مقوای نازک

–         یک ورقه کاغذی ضخیم و بزرگ (مانند A2) 120 گرم (کاغذ‌های عادی چاپ ۸۰ گرمـی است)

–  فویل های نازک رنگی

–         خط‌کش، گونیـا، مداد، قیچی کوچک، چاقو یـا کارتر، کاغذ شطرنجی یـا مدرج

–         چسب، مـی‌توانید به منظور چسباندن کاغذ از چسب چوب معمولی و برای چسباندن فویل‌های رنگی از چسب همـه‌کاره استفاده کنید.

برای ساخت یک جسم بیست‌وجهی نیـاز بـه ۲۰ مثلث متساوی‌الاضلاع داریم. بعد شروع بـه رسم و ساخت الگو‌های مقوایی مـی‌کنیم:

ما فاصله لبه‌ها را مطابق تصویر ۱۶ سانتی‌متر درون نظر گرفتیم کـه شما مـی‌توانید بسته بـه سلیقه خود این اندازه را کوچکتر یـا بزرگتر درون نظر بگیرید.

یک مثلث متساوی‌الاضلاع (یعنی هر ۳ زاویـه حتما ۶۰ درجه باشد) را بـه اندازه دلخواه خود روی تکه‌ای از مقوا رسم کنید و سپس داخل مثلث بزرگ یک مثلث متساوی‌الاضلاع کوچکتر را بـه گونـه ترسیم کنید کـه از هر طرف مثلث بزرگتر ۱٫۵ سانتی‌متر فاصله داشته باشد.

به کمک خط‌کش و چاقو یـا کاتر هر دو مثلث را بریده و مثلث داخلی را از مثلث بزرگتر جدا کنید که تا مانند تصویر یک قاب مثلثی تو خالی داشته باشید. بـه کمک این الگو مـی‌توانید یک ۴وجهی یـا ۸وجهی بسازید.

اگر قصد ساختن مکعب یـا ۱۲وجهی را دارید حتما الگوی شما بـه شکل مربع یـا پنج ضلعی باشد کـه مراحل کار تفاوتی ندارد.

اکنون حتما مشابه عشبکه‌ای ۲۰وجهی (یـا بـه هر شکل دلخواه دیگری) را بـه کمک الگوی موجود روی کاغذ رسیم کنید. یـادتان باشد کاغذ به منظور ترسیم یک شبکه ۲۰وجهی بـه اندازه کافی بزرگ باشد کـه با مشکل روبرو نشوید.

اول با یک شبکه ساده و پایـه‌ای شروع کنید و اگر تمایل داشتید مـی‌توانید طرح شبکه هرکدام از اجسام را درون ویکی‌پدیـا پیدا کنید. الگوی مورد استفاده ما به منظور رسم شبکه درون اینجا کمـی متفاوت بوده و علت آن امکان رسم بیشترین تعداد مثلث درون یک صفحه و نیـاز بـه چسب‌کاری کمتر است. شما مـی‌توانید با شماره‌گذاری یـا رنگ‌ مثلث‌های شبکه مشخص کنید کـه در صورت لزوم کدام قسمت حتما در کاغذ دیگر رسم شود. ( اگر شکل شما کوچکتر باشد مانند ۴وجهی، آن وقت مـی‌توان آن را درون یک کاغذ ترسیم کرد). بعد از رسم تمامـی مثلث‌ها، حتما شمابه تصویر سوم قسمت‌هایی از هر لبه را به منظور چسب‌کاری درون نظر بگیرید، چون درون ادامـه کار نیـاز بـه چسباندن قسمت‌های مختلف بـه یکدیگر دارید.

بعد از رسم کلیـه مثلث‌ها، حتما آنـها را با تمامـی قسمت‌های مربوط بـه چسب ببرید. یـادتان باشد مثلث‌ها را بـه صورت جداگانـه جدا نکنید و بهترین ابزار به منظور این کار چاقوی X-Acto یـا کاتر هست که درون تصویر مـی‌بینید.

بعد از این کـه این قسمت بـه پایـان رسید حتما خطوطی را مشخص کنید کـه بعدا قرار هست تا زده شوند. این خطوط شامل کلیـه خط‌هایی هست که مثلث‌ها را بـه یکدیگر و همچنین کلیـه خطوطی کـه مثلث‌ها را بـه قسمت‌های مخصوص چسب‌زدن متصل مـی‌کند. فرقی نمـی‌کند به منظور این کار از کاغذهای شطرنجی استفاده کنید یـا بـه کمک تیغه نوک یک قیچی کوچک این کار را انجام دهید.

به تصاویر خوب دقت کنید.

بعد از مشخص این قسمت‌ها آنـها را که تا بزنید.

از داخل فویل پلاستیکی رنگی، مثلث‌هایی کوچکتر از مثلث متساوی‌الاضلاع اولیـه درون بیـاورید. (مثلا فاصله لبه آن مـی‌تواند ۱۵ سانتی‌متر باشد). مثلث‌ها فویلی را از سمت چپ بـه کاغذ بچسبانید. دقت کنید کـه مثلث‌های کنار هم یکرنگ نباشند که تا جسم نـهایی شما زیباتر بـه نظر آید. بعد از اینکه فویل‌های رنگی را پشت پنجره‌های مثلثی چسباندید، ابتدا قسمت‌های جدا از هم را بـه یکدیگر بچسبانید و سپس کل جسم را از لبه‌های مخصوص چسب‌زنی بچسبانید. بـه دلیل اینکه نمـی‌توانید این لبه‌ها را بـه سمت داخل فشار دهید، آخرین مرحله چسب‌کاری کمـی دشوار است. ولی با کمـی دقت مـی‌توانید از عهده آن برآیید.

تمامـی مراحل ساخت یک چهاروجهی

تمامـی این مراحل مشابه مراحل قبلی ولی درون اندازه کوچکتر هست و جزئیـات بـه خوبی دیده مـی‌شود.

برای آویزان جسم از سقف مـی‌توانید بـه کمک سوزن درون یکی از گوشـه‌های جسم نخ سفید یـا بی‌رنگ را وصل کنید و برای اینکه از تحمل وزن جسم مطئن شوید هم مـی‌توانید طرف دیگر نخ را بـه سقف بچسبانید. بـه محض عبور نور از داخل این شکل مـی‌توانید نظاره‌گر ترکیبی زیبا از فیروز‌ه‌ای و ارغوانی بـه رنگ بنفش، ارغوانی و زرد بـه رنگ نارنجی و فیروز‌ه‌ای و زرد بـه رنگ سبز باشید.

امـیدواریم بتوانید با ساختن شکل‌های مختلف زیبایی خاصی را بـه منزل خود هدیـه کنید.

++++++++++++++++++

++++++++++++++++++

++++++++++++++++++

: ساخت گل با طلق




[آموزش تصویری ساخت لوستر رنگی با طلق ساخت گل با طلق]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 16 Jul 2018 16:56:00 +0000